Gewichtsverdeling Hitch Vs Sway Bar. Vergelijkingsgids

Een trekhaak voor gewichtsverdeling en een stabilisatorstang hebben hetzelfde doel, en bieden u een soepele, veilige rit en controle. Je vraagt je misschien af waarom er zoveel variëteiten zijn als het zo eenvoudig is? Omdat elk een ander systeem en een andere functionaliteit heeft, moet het zijn werk doen .

Ook is elke aanhanger/vrachtwagen/RV-combinatie en hun bruto aanhangergewicht uniek. We hebben fouten gemaakt toen we beginnende trekhaakenthousiastelingen waren en de verkeerde trekhaak of stang voor onze campers installeerden. Het was een enorme verspilling. Zelfs de beste trekhaak of stabilisatorstang past mogelijk niet bij uw truck als deze niet is geïnstalleerd volgens de afmetingen van de truck.

We zijn terug bij ons oorspronkelijke punt. Een gewichtsdistributiekoppeling brengt het gewicht over op de voorwielen van uw voertuig en op de aanhangwagen. Het grootste deel van het gewicht wordt gedragen door de trekhaak. Aan de andere kant creëert een stabilisatorstang weerstand wanneer er een slingering optreedt en verdeelt deze gelijkmatig over de onderdelen van de wielophanging van het voertuig.

Wat is het geheim om het te laten werken?

Hieronder hebben we de trekhaak voor de gewichtsverdeling en de stabilisatorstang uitgesplitst.

Gewichtsverdeling Koppeling Versus Stabilisatorstang: Vergelijkingstabel

Hier is de belangrijkste vergelijkingstabel van Sway Bar en Weight Distribution Hitch:

Laten we het nu even hebben over de verschillen.

Gewichtsverdeling Haak

Wat Is Een Gewichtsdistributiehaak?

Voordat we beginnen, moet u de term bruto aanhangergewicht begrijpen . Het betekent het subtotaal inclusief elk item of alle lading inbegrepen, achterasgewicht van een aanhangwagen. Tonggewicht is ongeveer 24% van het bruto aanhangergewicht. Dit percentage verschilt van voertuig tot voertuig.

Wanneer u een aanhanger aan uw vrachtwagen koppelt, zorgt het gewicht van de aanhanger en het gewicht in de aanhanger voor extra druk (tonggewicht). Een ongelijke balans wordt veroorzaakt door overmatig tonggewicht.

Wind, U-bochten en remmen kunnen ervoor zorgen dat de sleepwagen zijn totale evenwicht verliest, evenals drempels op de weg.

Meestal veroorzaakt het ongelukken. Een gewichtsverdelende trekhaak is een hulpmiddel dat het tonggewicht van een aangekoppelde reisaanhanger of camper of een ander voertuig gelijkmatig verdeelt om verstoring te voorkomen. Het verdeelt het brutogewicht van de aanhanger over de voor- en achterwielen van het trekkende voertuig. Het primaire doel is om de belasting gelijkmatig te verdelen, zodat u veilig kunt rijden. Het is ook bekend als een trekhaak of een lastegaliserende trekhaak.

Hoe Werkt De Gewichtsdistributiekoppeling?

In de hurkfase, waarbij de vooras van het trekkende voertuig ongelijk is door te veel aanhangertonggewicht, wordt het tonggewicht volledig naar de achteras verplaatst. Hierdoor wordt de vooras gewichtloos. Nogmaals, de resultaten zijn ongelijk.

Een gewichtsverdelingssysteem zit meestal op het gewricht bij de trekhaak die is bevestigd aan veerarmen en duwt een 40-40 naar de voor-, achteras en 20% naar de assen van de trailer . Om een aanhanger met een tonggewicht van 454 kg gelijkmatig te verdelen, is 1.134 kg nodig. Bij gebruik van een gewichtsverdelende koppeling verdeelt deze 794 kg op de achteras en rust op de aanhangwagenas of 454 kg op zowel voor- als achterwielen van het trekkende voertuig.

De rest van 227 kg gaat naar de traileras. In het hele proces worden de veerstaven via het kogelkoppel van de trailer aan het trailerframe en de ontvanger bevestigd. Het voorkomt dat het gewicht aan één kant valt en zorgt voor ongelijke of gehurkte lijnen.

Maar er is een grote maar. Er zal nog steeds gehurkt worden als de trekhaak niet overeenkomt met de afmetingen van de aanhangwagen, veerarmen, staven, tonggewicht en tonggewichtvereisten van het voertuig en de aanhangwagen.

De Gewichtsdistributiekoppeling: Belangrijkste Kenmerken

Veilige rit

Het belangrijkste kenmerk van de gewichtsverdelingskoppelingen is om een veilige rit te bieden en ongelukken te voorkomen. Vanwege de hobbelige wegen en harde wind, moeten zware campers een gelijkmatig gewichtsverdelingssysteem hebben. Wanneer de trailer in contact komt met schokken of een barrière, dragen de gewichtsverdelingskoppelingen onmiddellijk de gewichtsverhouding over. Dit zorgt voor een vlotte en veilige rit.

Ronde/trunnion bars

Ronde staven zijn veerstaven die een ronde vorm hebben. Omdat sommige voertuigen niet zijn uitgelijnd met gewone veerstangen, kunnen gewichtsverdelende haken verschillen in stangen. Ronde staven hebben echter minder bodemvrijheid dan staven in tapstijl. Trunnion-stijlstaven zijn vierkant en komen in de positie van een koppelingskop. Ze verschillen niet in prestaties, alleen in vorm.

Sway controle

Bij het veranderen van richting moeten de aan de ketting bevestigde trekhaken handmatig worden bevestigd. Het is ook goedkoper dan stalen staven . Koppelingen met stalen staaf hebben een geïntegreerde zwaairegeling die rechtstreeks is verbonden met de tong via een L-pen. De ketting biedt twee punten van slingercontrole en vier punten met de trekhaak.

Trekvermogen

Trekvermogen verwijst naar de hoeveelheid gewicht of lbs die de trekhaak kan dragen. De capaciteit van de trekhaak voor gewichtsverdeling is afhankelijk van het model en het tonggewicht van het trekkende voertuig. De huidige markt biedt trekhaken met een trekvermogen van 272 tot 10.886 kg.

Dingen Die We Leuk Vinden Aan De Weight Distribution Hitch

  • Het zorgt voor een gelijkmatige gewichtsoverdracht die een standaard koppeling niet kan
  • Het voorkomt dat de vooras tijdens het rijden omhoog komt
  • Gewichtsverdeling Hitch Stopt zijwaartse bewegingsbewegingen van harde wind, weghobbels
  • Pas tijdens pauze of beweging het gewicht onmiddellijk aan
  • De gewichtsdistributiekoppeling geeft u controle over de sleepwagen en aanhanger
  • De meeste trekhaken voor gewichtsverdeling zorgen voor een rustige rit
  • Het vermindert de bandenspanning tot 86% volgens onze tests.
  • Zorgt voor een veilige en soepele sleepervaring

Negatieve Kant Van De Trekhaak Voor Gewichtsverdeling

  • Het opzetten van een normale gewichtsdistributiekoppeling kan moeilijk zijn, vooral voor beginners.
  • Elke keer dat een pad wordt gewijzigd, moet een kettingwd-koppeling opnieuw worden ingesteld.
  • Onnauwkeurige meting en tongcapaciteit kunnen schade veroorzaken

Weet Je Zeker Dat Ik Een Trekhaak Voor Gewichtsverdeling Nodig Heb Voor Mijn Lichaam?

Als u de helft of meer dan de helft van uw voertuiggewicht sleept, moet u er een aanschaffen. Vergelijk eenvoudig het voertuig- en aanhangergewicht.

Om een Airstream RV te trekken, heeft de Ford F150 een trekhaak nodig voor gewichtsverdeling.

Airstream-slepen vereist een capaciteit van meer dan 1.134 kg omdat het brutogewicht van het voertuig 2.268 kg is. Ook als u een gewichtsverdelingssysteem gebruikt, is de kans op ongelukken aanzienlijk kleiner.

1) Andersen Hapering No-sway Gewichtsdistributiekoppeling

Andersen heeft geen enkele invloed om marktleider te zijn op het gebied van kettinggewichtdistributiekoppelingen. Voor deze opstelling zijn geen koevoeten nodig. Uit onze test zorgde Anderson voor een zeer soepele rit en het is zeer licht van gewicht. Anderson stelt de veerstaven in, niet af. Het maakt niet veel lawaai. Het is ook zeer zwaar en biedt uitstekende weerstand tegen slingeren.

2) Equal-i-zer 4-punts Sway Control Gewichtsdistributiekoppeling

De Equal-iZer hefinrichting is voorzien van een 4-punts resistente zwaaicontrole. Dit regelt de gewichtsoverdracht, is bestand tegen elke zwaai en geeft u een soepele en moeiteloze stuurervaring. Wat we het leukst vinden aan deze trekhaak, is dat hij op alle soorten bumpertrekkers past.

Weet je niet zeker welke? Lees Andersen Gewichtsverdeling Hitch vs Equal-i-zer vergelijkingen.

Op zoek naar verschillende merken of modellen gewichtsdistributiekoppelingen? Bekijk deze:

Sway Bar En Sway Control

Laten we het nu hebben over Sway Bar & Sway Control

Wat Is Zwaaicontrole?

Standaard kogelkoppelingen worden geleverd met een kogelbevestiging waarmee een aangekoppeld voertuig kan bewegen tijdens het rijden. Gewone aanhangers met bumper hebben geen controle over de mate waarin de aanhanger of camper beweegt. Het kan tot een hoek van 90 graden bewegen, wat uiteindelijk slip veroorzaakt.

Dit wordt slingeren genoemd. Sway control is een manier om de kans op ongunstig slepen te verminderen en een sterke aanhangerstabiliteit te garanderen tijdens het rijden. Sway-controle wordt bereikt door gebruik te maken van gewichtsverdelingskoppelingen en stabilisatorstangen.

Hoe Werken Sway Control En Bar?

De gemiddelde trailer zal minder dan vier-en-een-halve inch achter de truck zwaaien. Sway control bars maken gebruik van het brutogewicht van campers of vervoerde voertuigen om balans te creëren en slingeren te voorkomen. Het vermindert slingeren door de as van de trailer tegen het gewicht van het chassis te plaatsen.

We raden u aan de gewichtsverdeling van de lading te controleren, ook al is deze uitgebalanceerd.

Het is altijd een goed idee om sommige items op een evenwichtige manier te plaatsen. De stabilisatorstangen zijn ontworpen om de truck op zijn plaats te houden als deze enige kracht voelt. Het lijnt uw reisaanhanger uit zodat deze niet zwaait.

Waarom Heb Je Een Sway Bar Nodig?

Laten we eerst kijken naar wat een swaybar is. Een stabilisatorstang is een onderdeel van de ophanging van uw voertuig . Het omvat wielen, stuur en bus. Deze staven lijken erg op wrijvingsstaven. Ze stoppen echter niet met reageren op staafwendingen en stabiliseren ze ook.

Stabilisatorbesturingssystemen werken snel om uw voertuig uit te lijnen tegen turbulentie. Dit helpt ook om zwaaien te verminderen. Het hecht aan de carrosserie van de vrachtwagen van links naar rechts. Een stabilisatorstang is vereist als uw vrachtwagen tijdens de rit krachtig moet remmen of draaien. De variëteit en het aantal zijn afhankelijk van de maatvoering en de snelweglijn.

De stabilisatorstang stopt overmatige zijwaartse kracht en voorkomt torsie bij slingeren. De stabilisatorstang is belangrijk omdat deze voorkomt dat de vrachtwagen en oplegger zigzag bewegen tijdens het rijden.

Is Een Gewichtsverdelingskoppeling Hetzelfde Als Een Stabilisatorstang?

Kortom, nee. Gewichtsdistributiekoppeling verplaatst het gewicht om te voorkomen dat u uit de trailer valt. Het biedt tot op zekere hoogte zwaaicontrole. Een sway bar daarentegen voorkomt zwaaien alleen door middel van een veermechanisme. Het verdeelt het gewicht niet. Er zijn veel gewichtsverdelingskoppelingen met zwaaicontrolesystemen. Er zijn ook modellen van slingerbesturing. Stabilisatorstangen bieden echter geen gewichtsoverdracht en balans.

Sway Control En Bar: Belangrijkste Kenmerken

Voorkomt slippen van de aanhanger

Een swaybar geeft aanhangers meer controle. Het voorkomt dat aanhangers gaan slingeren tijdens het rijden. Het balanceert de aanhangwagen en het trekkende voertuig met behulp van wrijving.

Betere tractie

Via de stabilisatorstang kunt u stuurcontrole krijgen en remmen via de stabilisatorstang. Stabilisatorstangen zijn het beste om te voorkomen dat u eruit valt, zelfs als u zich in een hoek van 360 graden bevindt. Stabilisatorstangen kunnen je beste vriend zijn als je op een ijzige weg rent.

Bijgevoegd/niet bijgevoegd

Stabilisatorstangen worden geleverd met geïntegreerde stabilisatiecontrole of ingebouwd in stabilisatiecontrole en andere handleidingen

Sway Bar: Wat We Er Zo Leuk Aan Vinden?

  • Het biedt ongelooflijke weerstand tegen elke externe kracht die tijdens het rijden kan worden uitgeoefend
  • Dit is een geweldige plek om 360 graden bochten te maken
  • Pauze nemen? Krijg begeleiding
  • Volgens onze tests biedt de stabilisatorstang 98% controle in realtime
  • Betaalbaar
  • Makkelijke installatie
  • Vermindert de tractie en helpt het voertuig te bewegen, zelfs als het niet sleept
  • Compatibel met wd hitch
  • Geweldig voor enkele as en korte ritten

Nadelen Van Sway Bar

  • Het heeft geen systeem voor gewichtsverdeling.
  • Een beetje lawaaierig

Onze Favoriete Sway Control Bars

1) EAZ LIFT 0224.2014 Opschroefbare Sway Control

Onze go to sway control bar is zonder twijfel de Eaz-Lifts sway control bar. De installatie vereist alleen een bevestiging aan een bumper met veerconnectoren.

Het heeft ook een automatische zwaaidetector die automatisch zwaait wanneer het weerstand tegen torsie ondervindt.

2) CURT Trailer Anti-Sway Bar Controle

Curt sway bar is een zwaardere versie dan de Eaz life. Het gebruikt een remblok om het slingeren te stoppen. Je hoeft hem echter maar één keer te installeren omdat hij een geïntegreerde sway control heeft. Deze stabilisatorstang is ook universeel compatibel met elke gewichtsverdelende trekhaak .

Veelgestelde Vragen Over Gewichtsverdeling Hef- En Slingerbediening

Hoe Strak Moeten De Gewichtsverdelingsstaven Zijn?

Om precies te zijn, het hangt af van de afmetingen van uw voertuig. De staven moeten strak genoeg zijn om de kogel van de trekhaak af te stellen, maar mogen de trekhaak niet overbelasten. Een schacht van 10 cm moet bijvoorbeeld de wd-stangen half en half aangedraaid worden, want hoe groter de hoek, hoe meer de wd-koppeling naar de grond draait.

Heb Je De Mogelijkheid Om Jezelf Te Ondersteunen Met Een Gewichtsverdelingshaak.

Veel kettingmodellen hebben deze functie standaard, maar hefinrichtingen, zoals de gelijkrichter, maken back-up en achteruitrijden mogelijk. We hebben ontdekt dat hefinrichtingen met zwaaicontrole beter zijn dan die zonder back-up. Achteruitrijden kan als uw trekhaak alleen een gewichtsverdeling heeft. Lees altijd de gebruikershandleiding voor meer informatie en kijk op de website van de fabrikant.

Een Trekhaak Voor Gewichtsverdeling Mag Alleen Worden Gebruikt Als Dit Absoluut Noodzakelijk Is.

Een trekhaak voor gewichtsverdeling mag niet worden gebruikt als het brutogewicht van uw voertuig groter is dan het trekvermogen van de trekhaak. Als u moeite heeft met sturen of niet weet hoe u een haak voor gewichtsverdeling moet opzetten,

Moet Ik Mijn Gewichtsverdelingsstaven Invetten?

Tijdens het rijden moet u harde geluiden horen. Dit is een indicatie dat je repen geolied moeten worden. We smeren vaak vet op onze staven om het geluid te verminderen en voor een soepele rit.

Zijn Swaybars Luid?

Stabilisatorstangen in traditionele wrijvingsstijl zijn luid. Maar je kunt ze altijd verminderen door de spanning op de bedieningsstangen te verminderen . Het zal echter minder controle geven om te zwaaien. Eaz-liften en Curt bieden wrijvingsstijl, maar geruisloze stabilisatorstangen.

Moeten Stabilisatorstangen Geluid Maken Bij Het Draaien?

Als uw stabilisatorstangen geluid maken wanneer u draait, is de kans groot dat de ophangingsverbindingen zijn gebroken. Het geluid kan worden veroorzaakt door de stuurbekrachtigingspomp. Lawaai tijdens het draaien wordt meestal veroorzaakt door een defect aan het kogelgewricht.

Gewichtsdistributiekoppeling Of Stabilisatorstang: Welke Te Kiezen?

Je had de verschillen tussen beide moeten begrijpen als je het tot nu toe hebt gelezen. De ene verdeelt het gewicht om in evenwicht te blijven, terwijl de andere bestand is tegen elke vorm van turbulentie. De beste combinatie van de twee is de combinatie van de twee.

We raden aan een gewichtsverdelende trekhaak te gebruiken met stabilisatiebediening of compatibel met een stabilisatorstang van een derde partij . Het risico voor uw voertuig zonder gewichtsverdeling of sway control is vijf keer groter dan wanneer u deze gebruikt. Als je door ruwe omgevingen, ijzige, winderige of bosrijke wegen rijdt, neem dan beide of een hybride van beide, zoals de Andersen of Equalizer. Als u minder dan 544 kg vracht of 454 kg boven uw bruto tonggewicht heeft, dan is Curt de juiste keuze.