Typen Trekhaken En Hitch-klassen. Een Complete Gids

Vroeger, vóór de Google-dagen, hadden we een behoorlijk deel van de strijd omdat we niet veel wisten over haperingen of hun lessen. Kennis van haperingen en hun klassen is de sleutel tot het vermogen van een trailereigenaar om het alfabet te leren. Het is onmogelijk om de juiste trekhaak voor uw aanhanger te kiezen.

Er zijn verschillende soorten trekhaken, en elk van hen is ontworpen voor verschillende trailerontwerpen, sommige veelzijdig, sommige specifiek en met een beperkt bruto trekvermogen. Andere trekhaaktypes spelen een belangrijke rol bij de verdeling van het aanhangergewicht. Ben je nog steeds verward? Bekijk dan de rest van onze uitleg hieronder:

Hoe Aanhangerkoppelingen Werken?

Trekhaak verwijst naar een gereedschap dat u aan het chassis van uw voertuig bevestigt. U kunt kiezen uit een pintle- of pindesign. Als u bijvoorbeeld uw auto wilt slepen, zal het trekvermogen niet gelijk zijn als u een vrachtwagen gebruikt.

Voor een aanhanger met tonggewicht van 2.722 kg heeft u 2.722 kg gelijk aan of meer trekkracht nodig. Als uw trekkend voertuig maximaal 1.361 kg kan dragen , is het wellicht te zwaar voor uw trekkend voertuig.

Het gevolg is dat de aanhanger aan de achterzijde kan afvallen door een onbalans in de gewichtsoverdracht tussen de aanhanger en het trekkende voertuig. Dit kan leiden tot een ongeval. Dit overtollige gewicht wordt overgebracht door een trekhaak, die gelijk kan zijn aan de voor- en achteras van uw trekkende vrachtwagen. Moderne trekhaken zijn ook bestand tegen turbulentie en slingeren. Dit zijn termen die u moet kennen voordat we ingaan op de details.

Koppeling De trekhaak vergrendelt de toppen, hoeveelheden en bodems van de trekhaakkogel. Het wervelt in een hoek van 90 graden rond de bal wanneer de trailer een U-bocht maakt.

Koppelkogel Deze functie is door een aanhanger uit de achterbumpertrekhaak van het trekkende voertuig te steken.

Koppelingspen: De pen dient om de kogelbevestiging in de koppelingsbuis te vergrendelen.

Trekvermogen: het maximale gewicht dat een voertuig in zijn geheel op een kogelconfiguratie kan trekken.

Tonggewicht Trailer tongen kracht van gewicht downsability tijdens het rijden.

Bruto aanhangergewicht: Dit is het totale gewicht van uw aanhanger en de inhoud ervan.

Trekhaken En Compatibiliteitstabellen

Hieronder vindt u een tabel met de compatibiliteit van verschillende trekhaken:

Laten we nu eens kijken hoe die trekhaken werken.

Bumperkoppeling

Bumperhaken worden bevestigd aan de bumper van uw pick-up truck of auto. Het wordt vaak gebruikt voor campers, boottrailers, kleine sedans en SUV’s. Het gewichtsoverdrachtsvermogen van deze trekhaak wordt beperkt door de kracht van de bumper van uw voertuig. Hij kan echter beginnen met een trekvermogen van 2.000 tot 8.618 kg bij max. Deze ball mounts zijn in verschillende maten te bestellen.

Egelkoppeling

Pintle hitch is ook bekend onder de naam “pintle” omdat het een haakmechanisme heeft. Het hecht op de vrachtwagen of trekkende auto. Een Lunnete ring, ook wel Lunete genoemd, wordt tijdens de montage aan uw aanhanger bevestigd. Hij staat bekend om zijn vermogen om zware aanhangers en over ruwe wegen te trekken. Dus pintle haperingen zijn geweldig voor het leger, de landbouw en de bouw. Hij kan tot 28.123 kg trekken .

Vooraan Gemonteerde Trekhaak

Aan de voorkant gemonteerde trekhaken bieden een duidelijk zicht op waar de voering moet zijn. Het kan ook elke lading of trekhaak uitlijnen en zelfs platen monteren. Het gaat meer om uitlijnen en een duidelijk zicht op de weg dan om te slepen of gewicht te verplaatsen. We zouden zeggen dat dit ideaal is voor campers en off-roaders.

Koppelschotel Koppeling

De koppelschotel is een intern onderdeel van een vrachtwagen dat kan worden gebruikt voor het slepen van pick-up trucks. Het bevindt zich rond de laadbak van de pick-up. Deze trekhaken kunnen 16.000 tot 13.608 kg dragen. Je zult vaak een trekhaak zien op vrachtwagens met een lang bed en de achteras.

Gewichtsverdeling Koppeling

De gewichtsverdelingskoppeling vermindert het slingeren van de aanhanger en herstelt eventuele onbalans. Het verdeelt de lading van het trekkende voertuig naar een 6

Zwanenhals Trekhaak

Hoewel de koppelschotel lijkt op de trekhaak met zwanenhals, wordt deze onder een hoek van 180 graden op de laadvloer van de vrachtwagen gemonteerd. Deze trekhaak is populair bij autotransporters, grote diepladers en commerciële aanhangwagens. Het trekvermogen is maximaal 11.340 kg en heeft een hoger trekvermogen.

Trekhaak Voor Montage Aan Achterzijde/ontvanger

Dit is wereldwijd de meest gebruikte trekhaak. Een vierkante ontvangerbuis bevat de framebevestiging van het voertuig voor het slepen. Het geeft gewichtsclassificaties aan vijf klassen, waarbij I de lichtste is en IV de zwaarste. Het gecombineerde gewicht van de verschillende klassen is maximaal 1907 kg trekkend . De grootte van de ontvangerbuizen kan variëren van respectievelijk 3 cm bij 3 cm tot 2 inch en 2 inch. We zullen nu de classificatieschaal voor ontvangerhaperingen in meer detail bespreken.

Wat Is De Betekenis Van Trekhaakklassen?

pc RAM vrachtwagens

De trekhaak van de aanhanger heeft verschillende stijlen en klassen, afhankelijk van het trekvermogen of, meer specifiek, het trekvermogen van uw voertuig. Deze staan echter bekend als hitch-klassen en zijn vijf ontvanger-hitch-klassen. Elke klasse is voor een specifiek gewichtsbereik en verschillende openingsverhoudingen van de ontvanger.

Alle hefklassen van de ontvanger zien er hetzelfde uit , en sommige zijn zelfs niet zichtbaar als je voor installatie komt. Verborgen trekhaken zijn populairder dan verborgen, omdat ze in de hoofdkoppeling worden geïnstalleerd. Het gewicht van de trekhaak kan worden bepaald aan de hand van de dikte en de staaldikte. Als de klasse groter is, zal het ontwerp van de trekhaak toenemen in sterkte en trekvermogen.

Hoe Weet Ik Welke Klasse Trekhaak Ik Heb?

Er zijn veel misvattingen op internet over deze vraag . Het maakt niet uit of je de hele trekhaak opent. Kijk in plaats daarvan naar het etiket of de handleiding. Om het label te controleren, hebben trekhaken altijd een gewichts- of klasseclassificatie als sticker op hun carrosserie.

Nadat u dit heeft ontdekt, noteert u de informatie. Deze informatie omvat het maximale draagvermogen, het brutogewicht, het distributiegewicht en het trekgewicht.

  • Klasse I: Max aanhangergewicht tot 907 kg
  • Klasse 2: Maximaal aanhangergewicht van 1.588 kg
  • Klasse 3: Maximaal aanhangergewicht van 2.268 kg
  • Klasse IV : Maximaal aanhangergewicht tot 4.536 kg
  • Klasse V Maximaal aanhangergewicht meer dan 4.536 kg

Typen Trekhaak Klassen En Verschillen

Vergelijkingstabel van Klasse 1 vs Klasse II vs Klasse III vs Klasse IV vs Klasse V

Klasse I

Klasse I trekhaken zijn in de eerste plaats voor gewone auto’s. Deze zijn beter voor lichte aanhangers, scootmobielen, fietsendragers met trekhaak, ladingdragers en boten. Het maximale trekvermogen is 907 kg en het tonggewicht is 91 kg. Het kan niet worden gebruikt voor zwaar werk. Een trekhaak van klasse I mag geen trekhaak hebben die groter is dan 1-1/10 inch. Het wordt geïnstalleerd bij de lijstenmaker van het trekvoertuig, zelfs de vrachtwagenpan met kort bed, en sommige worden aan de bumper bevestigd.

Lezen:

Klasse II

De vierkante trekhaak van de ontvanger is ongeveer 1-1/4 inch en kan tot 5 cm reiken in klasse II. Deze bars zijn meer geschikt voor grote sedans en kleine minibusjes, CUVS en SUV’s. We hebben ook klasse II gebruikt voor pick-up trucks, en de bruto capaciteit is 1.588 kg en heeft een tonggewicht van 227 kg . Deze zijn identiek aan klasse II en kunnen aan de bumper van het voertuig worden gemonteerd. Klasse II is beter voor iets zwaarder slepen, het dragen van drie tot vier fietsen op het rek en jetski’s.

Klasse III

Bij slepen met gemiddelde sterkte moet het vermogen worden verbeterd dan bij klasse II. Klasse III heeft een trekvermogen van ongeveer 2.268 kg en het capaciteitsbereik kan variëren afhankelijk van de merken van de trekhaak. Hij heeft een ontvangstbuis van 5 cm en als je een inch-trekhaak hebt, heb je een extra adapter nodig.

Deze zijn ook op het frame geïnstalleerd en een hele set wordt geleverd met de trekhaakklasse. Het staat tussen slepende pick-ups en zware vrachtwagens. Dit is geweldig voor het trekken van grote SUV’s, bestelwagens en campers.

Klasse IV

Deze trekhaak is ideaal voor zwaar slepen. Hij kan tot 4.536 kg trekken. Sommige merken plaatsen 6.350 kg onder klasse IV, maar we zouden zeggen dat alles boven 4.536 kg geen klasse IV is.

Ze hebben een trekhaak van 2 inch en twee kogelbevestigingen. Zwenkbedieningen en wd-koppelingen zijn voornamelijk klasse IV-koppelingen. U kunt zowel semi-utiliteitstrailers als paardentrailers en grote campers vervoeren.

Klasse V

Klasse V is de duurste en hoogste. Dit is voor extreem zwaar slepen, sterke pick-ups/vrachtwagens, bestelwagens en grote SUV’s. De trekhaak van de ontvanger is ongeveer 2 inch en heeft soms 8 cm aan de bovenkant. Meestal heeft hij een trekvermogen van meer dan 4.536 kg. Klasse V-trekhaken worden gebruikt voor gewichtsverdelingssystemen met meer dan 12.268 kilogram. Deze wordt gebruikt voor het slepen van zware lasten, zoals speelgoeddumpers en bedrijfswagens.

Aangepaste Trekhaakklasse

Klasse V heeft meestal een trekvermogen van ongeveer 3907 kg; als je maatwerk of meer wilt, dan is er altijd een optie om voor een aangepast formaat te gaan.

Conclusie

We hopen dat dit de hele haperingsituatie verduidelijkt. Soms passen onwaarschijnlijke trekhaken bij uw aanhanger en werken waarschijnlijke trekhaken niet. Zorg ervoor dat u de trekhaak correct installeert om het volledige effect te krijgen. Wanneer u een trekhaak of trekhaak koopt, moet u de gewichtsclassificatie controleren. De verkeerde meting kan ertoe leiden dat u uw geld verliest en zelfs ongelukken veroorzaakt. Ten slotte kunt u altijd de hulplijn van de trekhaakmerken helpen of één-op-één-liftexperts raadplegen.